FEI-s jätkuvad arutelud kangsuuliste vabatahtlikuks muutmise osas

FEI koolisõidu tehniline komitee (DTC) pakkus järgmiseks aastaks välja võimaluse pidada eraldi Grand Prix klasse, kus sõitjad saaksid võistelda trenselvaljastusega.

Ettepanek on osa hiljuti avaldatud koolisõidumäärustiku muudatustest, mis avaldati enne järgmise kuu FEI peaassambleed Abu Dhabis. See näitab DTC senise seisukoha väikest muutust, kuigi komitee ei toeta kohest reeglite muutmist, mis puudutab kõrgemate tasemete skeemides kangsuulise kasutamist. Hetkel on trenselvaljastusega lubatud sõita Grand Prix ja CDI1* ja 2* klassides.

Koolisõidu määrustiku muudatustes (lk 18) on märgitud: „DTC soovitab seda teemat [kangsuulised] 2025. aasta hooajal edasi hinnata, julgustades korraldajaid lisama eraldi klasse sportlastele, kes soovivad kasutada trensevaljastust Grand Prix tasemel kuni CDI 3* tasemeni. Kogutud andmed aitaksid tulevikus seda teemat paremini hinnata.”

FEI korraline reeglite ülevaatamise protsess algab märtsis, sisaldades mitmeid konsultatsioonivoore. Tundub tõenäoline, et vastuseis Pariisi olümpiamängudel ning sel kuul toimunud kriisikohtumine sidusrühmadega on mõjutanud DTC seisukohta. Rootsi, kelle meedia toob sageli esile koolisõidu vastuolusid, on regulaarselt toetanud trenselsuuliste kasutamist.

Koolisõitjate hinnangul on kangsuulised spordi, mitte hobuste heaolu küsimus

Rootsi Ratsaspordi Liidu sõnul reageerisid nii meedia kui avalikkus tugevalt, kui avalikustati fotod, millelt olid näha hobuste sinised keeled. „On selge, et sportlastel ja ametnikel on võistluse ajal peaaegu võimatu märgata, kui hobuse keel muutub siniseks. See teeb hetkel kohese sekkumise keeruliseks. Seetõttu peame selliseid olukordi nii palju kui võimalik vältima,” sõnas Rootsi Ratsaspordi Liidu peasekretär Johan Fyrberg. „Arvestades eelnevat palume FEI-l lubada sportlastel sõita trenselvaljastusega, kuna usume kindlalt, et see on koolisõidu huvides.”

„Samuti usume, et kangsuulise vabatahtlikuks muutmine ja varustuse kohandamine iga hobuse psühholoogilistele ja füüsilistele vajadustele on ülioluline, et tagada avalikkuse poolehoid. Välismaailma reaktsioonid olümpiamängudel toimunule olid koolisõiduspordile väga kahjulikud ja peame tegema kõik võimaliku, et usaldust hoida ja taastada.”

DTC on varemgi öelnud, et liitub ümarlauaga arutamaks kangsuulisega seotud teemasid, ent sellise ümarlaua moodustamisest pole uudiseid. Samas kinnitab DTC endiselt, et kangsuulised on „spordi”, mitte „heaolu” küsimus. Viimane tähendab, et kangsuulistega seotud muudatused ei saa tulla enne 2026. aastat.

Rootslased seda seisukohta ei jaga. “Me ei ole kunagi väitnud, et sadul või mõni muu üksik varustuse osa oleks lahendus hobuste heaolu parandamiseks. Kuid tahame esile tõsta häid kogemusi, mis meil Rootsis on olnud pärast seda, kui kangsuuline muutus vabatahtlikuks,” ütles Johan Fyrberg ajakirjale Ridsport.

Hoolimata koolisõidu ümber tekkinud poleemikast esitasid selle arutelude viimases voorus oma arvamuse vaid kaks rahvuslikku liitu (136-st, kes kuuluvad FEI-sse) ja kaks sidusrühma. Teised arvamust avaldanud olid Saksamaa Ratsaspordi Liit, Rahvusvaheline Koolisõitjate Klubi ja Rahvusvaheline Koolisõidutreenerite Ühendus, kes kõik nõustusid DTC-ga, et kangsuuline ei ole „heaolu” küsimus ja et muudatus ei ole „kiireloomuline”.