Kurgjal Carl Robert Jakobsoni talumuuseumis oli läinud laupäeval pidupäev ja kahtlemata suur tähtpäev eesti hobuse ajaloos. Esmakordselt peeti eesti hobuse päeva. Seekord veidike pikema uudise näol toome teieni olulisima.
Aukartustäratava rahvasumma ees esitleti parimaid eesti tõugu täkkusid ja märasid. Enim headmeelt teeb aga see, et võistlustel takistus-, kooli-, ja rakendisõidus oli kokku oslameas ligi kolmekümmend puhast eesti tõugu hobust.
Hommikuse 80 cm kõrguse ümberhüpetele toimunud takistussõidu võttis ette neliteist paari. Parimaks osutus eesti hobuste arvestuses ruun Rodotendron, kellega ratsutas Katrin Melts (Ruttar). Sama paar saavutas esikoha ka avatud arvestuses. Teise koha saavutas eesti hobuse klassis korraldajaklubi Vändra esndaja Kati Raidma täkul Ralf, kolmanda Gea Giudorf (LMRK) Reelikul. Avatud klassi teine koht läks Kati Raidmale Weda’l, kolmas Andrus Kallastele Fanityl.
Katrin Melts ja Rodotendron. Foto: Ago Ruus
Enne koolisõidu algust oli aeg antud päeva teisele kangelastõule ehk eesti maatõugu veisele. Lehmade iludusvõistlust saatis suur publikumenu. Vahepeal oli aga võimalik vaadata ka seda, kuidas hobujõul suuri viltimistõid tehakse. Väga suurt rulli vedas enese järel loomulikult eesti hobune.
Foto: Ago Ruus
Koolisõidus võtsid ette skeemi A6 läbimise lausa 17 paari. Sellist hulka eesti hobuseid ei ole mitte kunagi varem ühelgi võistlusalal stardis olnud. Veel uhkemaks tegi selle võistluse asjaolu, et sellist publiku hulka ei ole paraku ette näidata kogu rahvusliku tasandi koolisõidu sarjalgi. Fantastiline elamus kõigile osalejatele ning korvamatu kogemus hobustele, kellest suur osa tegi oma esimest starti.
Koolisõiduvõistluse võitis igapäevaselt paarisrakendis jooksev hall eesti tõugu ruun Amadeus Ingrid Randlahega sadulas. Teise koha võitlesid kena tasakaaluka sõiduga välja taas täkk Ralf ja ratsanik Kati Raidma. Kolmanda koha saavutas sama hobune ratsanik Carmen Kaasiga sadulas. Kõik osalejad suutsid ehk isegi pisut keerukavõitu skeemi edukalt läbida, nende hulgas ka vaid loetud kuud sadulas käinud, kuid silmatorkavat perspektiivi välja näidanud täkk Rasmus.
Ingrid Randlaht ja Amadeus. Foto: Ago Ruus
Päeva publikumagnetiks osutus kahtlemata rakendisõit. Rajameister Marko Villemson oli seadnud platsile üles täpsussõidu elemendid ning sinna vahele ka nn. krossitaksitused, kõik värvilised ja päris aukartustäratavat täpsust nõudvate pöördemomentidega.
Foto: Anne-Mai Müürsepp
Stardis oli 6 rakendit, millest 5 ühehobuse- ja 1 paarisrakend. Kuivõrd tegu oli esmakorde üritusega ja enamusele esimese võistluskatsega, siis eraldi arvestusi ei peetud. Kõik looga- ja sorirakendid ning olenemata vedajate arvust võistlesid võrdsetel alustel. Erinev oli vaid vankri laiusele kohandatud väravate laius.
Võistlus oli huvitav ja värvikas. Hobuste juhtimine järskudel pööretel pole sugugi lihtne ja nii mõnigi hobune oli värvilistest väravatest pisut kohutatud. Lõbus oli kindlasti kõigil ja kuigi eriauhinda parimale kostüümile ei antud, on äramärkimist väärt mõnede võistlejate püüdlikkus ja leidlikkus kostüümide valikul.
Rakendisõidu raja läbis kõige kiiremalt Voore tallide paarisrakend, mida vedasid hobused Amadeus ja Allegro ning kutsariks Anu Pärisoo. Groom Ingrid Randlahele oli see esimene kord rakendispordis kaasa lüüa.
Võidurakend Anu Pärisoo juhtimisel. Foto: Ago Ruus
Rakendisport on vaatemänguline ja tõsiselt adrenaliini pakkuv ala. Uhked hobused ja vankrid, kostüümid ja melu ning kiirus. Eesti hobune seejuures loomulikult sobib sellele alale suurepäraselt ja nii loodetaksegi eriti just rakendispordi stardis näha edaspidi ikka eesti hobust üha rohkem.
Foto: Ago Ruus
Kordaläinud päeva pidulauas kokku võttes kõlas loomulikult läbivalt üks mõte. See esimene eesti hobuse päev on alles algus. Suuremad tänud agitaatorile ja eestvedajale Maila Kukele, kes selle asja lõpuks jutu tasandilt reaalsusse viia aitas, Kurgja talumuuseumi perele sooja vastuvõtu eest, sponsoritele, ning Eesti Hobusekasvatajate Seltsile õla alla panemise eest.
Maila Kukk kutsari rollis. Foto: Anne-Mai Müürsepp
Veel üks lugu samal teemal ilmub lähiajal hobumaailma sündmuste rubriigis.