Meilgi tuntud Ivo Mikelson on Läti ainus rahvusvahelist tunnustust omav rajameister. Tema kategooriaks on rahvusvahelise rajameistri kandidaat. Ivo on tänavu Eestiski koostanud mitmeid radasid. Tema juhtimisel pandi parkuurid üles Palladium Cupi esimesel etapil Väänas ning sama sarja finaalis Ruilas. Lätis tuntakse Ivot rohkem kui kvaliteetset sepp-rautajat, millel seetõttu intervjuus põhirõhk.
Kuidas saada sepp-rautajaks?
Peab olema soov töötada hobustega. Sepa oskuseid võib ju õppida, kuid kui see ei tule südamest, puudub tööl kvaliteetne resultaat. Sepal peab alati olema tunne, et ta asub õiges kohas.
Kas sepp-rautaja töö on raske?
Sepa töö on füüsiliselt raske, kuid mina pean oma tööd loominguliseks. Sepp peab nägema, tunnetama ja mõistma hobust, sest hobune ei suuda oma probleeme sõnul seletada. Meisterlikkuse saavutamiseks läheb aastaid. Kui sepale tundub, et ta teab juba kõike, on alanud regress (langus).
Millal ja miks otsustasid Sina sepa ameti kasuks?
Kõik algas 1981.a. veebruaris, kui nägin tallis esimest korda, kuidas hobust rautatakse. 1982.a. alustasin ratsutamisega Smiltene tehnikumi tallis. Iseseisvalt rautasin esimese hobuse 1987.a.-l. Veidi hiljem, 1994.a. siirdusin Saksamaale õppima sepp-ortopeediks. Täna võin öelda, et sinna suunas mind jumala käsi. Hetkel olen Lätis ainuke, kes omab vastaval alal aktsepteeritavat diplomit.
Millised on Lätis enim levinud probleemid hobuste kapjadega?
Võin nimetada põhiliselt kahte: mõrad kapjades ning kabjamädanik. Sporthobustel esineb tihti kapjades mõrasid, mistõttu on häiritud nende loomulik liikumine. Mõnikord on probleemiks kapjade vale hooldamine , mõnikord vale rautus. Mõrad on võimalik kokku liimida või rakendada kapjadele erirautust. Meetodeid on erinevaid, parimaks osutub alati selline lähenemine, mis kõige loomulikum.
Mis valmistab Sulle Sinu töös rõõmu?
Rõõmu valmistab see, kui minu rautatud hobused on terved ja saavutavad võistlustel häid tulemusi. Sellistel puhkudel tunnen ennast osana tiimist.
Millega Sa peale hobuste rautamise veel tegeled?
Olen rahvusvahelise rajameistri kandidaat. Lisaks pakume oma kollektiiviga võistluste korraldajatele takistuste ning muu vajaliku varustuse renti, millele lisaks loomulikult radade koostamist ning kohtunikutegevust. Nii öelda täispakett.