Å oti-Briti-Eesti koostöös valmib Kurtnas ainulaadne krossirada Baltikumis

Kurtnas on Balti riikides ainulaadse kolmevõistluse kahe tärni krossiraja ehitustööd jõudmas lõpusirgele. FEI poolt kinnitatud legendaarse briti rajameistri Roland Alexandri disainitud ja Šoti päritolu spetsialisti Peter Wilsoni käe all valmival rajal peaks esimene rahvusvaheline CIC2* tasemel võistlus aset leidma juba septembri alguses.

Eesti kolmevõistluse kantsina tuntud Kurtnas on Rita ja Raul Kauna eestvedamisel pidevalt panustatud just kolmevõistluse edendamisesse, tänaseks on jõutud olukorda, kus pikaajalise töö krooniks valmib krossirada, mille sarnast Balti riikides seni veel ei ole.

Ehitustöö käib täie hooga. Wilsoni ja töömees Volli tulemusi jälgib kõrvalt kolmevõistluse entusiast ja treener Ain Unt Lagedi Ratsaspordikoolist. Foto: Ranno Vatsk

“Ei, kohe kindlasti mujal Baltikumis sellist krossirada pole. Leedukad vist vahepeal üritasid midagi, kuid meie oma on kindlasti esimene,” selgitas Eesti kolmevõistluskoondise peatreener ja vahepeal ehitusmehekski kvalifitseerunud Raul Kauna.

Ehitus on loogiline areng

Kauna sõnade järgi oli uue krossiraja ehitamine kogu Kurtna ratsakeskuse loogiliseks arenguks: “Saime valmis maneeži. Saime valmis ühe tärni krossiraja. Samas ei tohi ju seisma jääda. Oli tarvis midagi enamat, uut väljakutset. Meil olid kontaktid brittidega. Nii see idee meil vaikselt teostuseks koorus.”

Kauna rääkis, et krossiraja ehitus on küllaltki kulukas ettevõtmine. “Iga nael, iga ehitusdetail, kõik maksab midagi. Lähed korraks poodi, ostad naelu-kruvisid ja jälle on tuhat või mitu läinud,” selgitas Kauna.

Foto: Ranno Vatsk

Kolmevõistluse fanaatik Kauna oli tänulik sellegi üle, et mitmed sõbrad-tuttavad ehituse juurde appi on tulnud: “Helistan tuttavale, küsin, kas sellist puitmaterjali on? Tema ütleb, et on olemas, tule aga kohale ja teeme sulle sõbrahinna. Teine omakorda helistab ise, ütleb, tean, sul on sellist asja tarvis, tule too joonised ja mõõdud, teeme selle tõkke sulle valmis.”

Treener oli tänulik ettevõtjatelt saadud pisutisegi toetuse eest, samas avaldas ta lootust, et ratsaliitki võiks natukene enam kui seni abiks olla. “Selleks, et väljakut korras hoida, tuleb seda pidevalt niita. Tõkete alla jäävat pinnast tuleb eraldi töödelda. Kütus, materjalid, kõik see maksab. Raja ehitamist võib tegelikult võrrelda maja ehitamisega,” selgitas treener.

Foto: Ranno Vatsk

Kauna mõistis samas, et toetust ratsaliidult soovivad saada kõik ratsaspordialad. Nemadki on oma pisku saanud, kuid tänases majanduslikus olukorras on sellise krossiraja üleslöömine üks vägagi kulukas tegevus. “On ju kross kolmevõistluse üks kulukamaid ja raskemaid alasid,” lausus Kauna.

Vaatamata kõigile raskustele oli treener kindel, et rada valmib tähtajaks ja suureks “süüdlaseks” nimetas ta selles osas FEI poolt tunnustatud rajaehitajat, omaaegset kolmevõistlejat, Šoti päritolu Peter Wilsonit.

Šotlane kiitis Kurtnat

Otseselt raja, tõkete, nende õigeaegse valmimise, kvaliteedi, ohutuse ning normidele vastavuse eest vastutav Wilson (fotol) oli tööde senise käiguga rahul. “Kui koolisõiduplatsi võid sa üles panna tunniga, takistussõiduväljaku saad valmis mõne tunniga, siis krossiraja ehitamine on juba aeganõudev ja pikaldane protsess,” rääkis Wilson.

Raja ehitaja, kes töötades manipuleeris nii tollides kui ka meetermõõdustikus, oli arvamusel, et Kurtnas valmib krossirada tähtajaks: “Mul on siin kaks abilist – Ranno Vatsk ja Volli. Ilma nendeta poleks õigeaegne tööde lõpetamine võimalik.” Šotlane kasutaski tegelikult alluvatest rääkides ainult ülivõrdeid. Esimeseks neist oli inglise keeles heroes.

Wilson näitas uhkusega valminud, kuid võitlusväljakule veel vedamata, kunsttisleri tööle sarnanevaid tõkkeid. Head meelt tundis nende üle perenaine Rita Kaunagi, kes nimetas takistusi nimepidi: “See siin on mustlase vanker. Olema peab neid kaks. Vaadake, kui kenad nad välja näevad.”

Raul Kauna kiitis omakorda Wilsonit, kelleta tema arvates olekski töö kordades raskem olnud: “Kahju vaid, et Wilson meelitab Vatski enesega kaasa, Inglismaale. Nad sobivad tööalaselt omavahel suurepäraselt kokku. Samas las ta läheb ja proovib.”

Igatahes oli treener veendunud, et septembris toimuvaks võistluseks on Kurtna peatselt valmis ja võistluski tuleb tasemel.