Liverpooli suurvõistlus jäi tulekatastroofi tõttu pooleli

Alanud aasta esimesel päeval jõudsid ka Eesti meediasse teated Liverpooli tabanud õnnetusest, kus parkimismajas põles ära 1400 autot. Kõnealuse parka kõrval peeti samal ajal Liverpool Internationa Horse Show`d, kus kohtunikuna viibis Andri Sabrodin, kelle vahetuid muljeid sündmuspaigalt Hobumaailm vahendab.

 

Tänavune Liverpool International Horse Show kujunes aastalõpuks negatiivses mõttes üheks eelmise aasta õnnetumaks suurvõistluseks, mis kõigele vaatamata oleks võinud lõppeda märksa traagilisemalt.


Jõudsin Liverpool Echo Arenale kolmapäeval, enne vet ülevaatuse algust. Euroopa pagulasprobleemid kummitasid ka Ingismaale tulnud hobuveokeid: Calaisis kahte hobuveokisse peitunud pagulaste tõttu venis ka teiste hobuveokite kontroll sedavõrd pikaks, et hommikune ülevaatus algas juba kell 6:00.


Esimese asjana vapustas positiivsest küljest pinnase kvaliteet- fiiberkiu-liiva segu, mis kandis ühtviisi nii hästi hobuseid kui mootorattaid. Laupäeva öösel kavas olnud kõrgushüpe (Puissance), kus osales ühtkokku 10 hobust ja kus kõrgusel 220cm lõpetasid puhtalt koguni kolm paari: Holly Smith (Quality Old Jokker), Louise Saywell (Dassler) ja Christopher Megahey (Seapatrick Cruise Cavalier) lõppedes "müüri" äratõuke- ja maandumisala praktiliselt mingit silumist ei vajanud, nagu ei vajanud puhastamist ka nelja  päeva kohtunikutöö järel mustad kingad. Super! (foto müürist http://www.horseandhound.co.uk/features/liverpool-international-horse-show-pictures-2017-641210?utm_content=manual&utm_campaign=socialflow&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=horseandhound#ltpchY4r0yWlhUu4.99)


Olles esmakordselt kohtunik  sedavõrd kõrgetasemelisel võistlusel üllatas kohtunike töö täpsus ja reeglite järgimine kõikides pisiasjades. Kohtunike kogu võttis vastu iga parkuuri, kaasaarvatud 120cm kõrguse rahvusliku poniratsutajate parkuuri koos rajameister Robert Ellisega, kes muide disainis ka Londoni Olümpiamängude rajad. Kõik takistused, süsteemi- ja mõõdetud vahed mõõdeti üle. Tavaliselt tehakse seda vaid GP sõitude puhul. Kahjuks olen kohanud ka sellist suhtumist, kus kohtunik üleüldse madalamaid parkuure üle ei vaata.

 

Kurvalt lõppes laupäevane Longines Ranking Class 150cm kõrgune parkuur. Hollandlase Sanne Thijsseni hobune Sara Galotiere tegi üheteistkümnendal takistusel pöördel (https://s3.amazonaws.com/equipe-online/assets/71228/original.png?1514575942) sedavõrd tugeva hüppe, et hobuse parem tagajalg lihtsalt murdus äratõukel. Taas olin imestunud, kuivõrd kiiresti ja proffessionaalselt lahendati kriisisituatsioon. Koheselt võeti maha areeni valgustus, taustamuusika keerati vaikseks, 1,5 minutit peale õnnetust oli hobune ümbritsetud kattesirmidega, evakuatsioonitreiler oli väljakul 4 minutiga ja 9 minutiga oli areen tühi. Kahjuks oli vigastus sedavõrd raske, et hobust päästa ei õnnestunud. Ääretult emotsionaalne ja kahetsusväärne juhtum, mille lahendamine sooritati imetlusväärse  professionaalsusega. Järgmine võistleja oli startis, kui minu stopper näitas Sanne stardist 12 minutit.

 


Publikule suunatud meelelahutus oli võimas. Taas avaldas muljet korraldamise tipptase. Iga päev oli kavas Freestyle MX  motoshow, mille tarbeks ehitati mõne minutiga areenile mootorataste trikihüpeteks vastavad rambid. Kusjuures esmalt pandi üles parkuur, sportlased tutvusid parkuuriga ja mootoratturie rada püstitati takistuste vahele (liigutati vaid diagonaali mõnd takistust). Lisaks veel kõiksugu tule, hobuste-ponide ja muusikashowd.

   Hetk motoshow`lt; foto Andri Sabrodin

 


Võistluste viimane päev, vana-aasta õhtu läks ajalukku kahjuks negatiivse sündmuse tõttu, mida kajastas kogu Euroopa meedia. Enne veel, kui  aastalõpu võistluste lõpuni oli jäänud  Grand Prix ja showalana viimane knock-out (simultaan) sõidud, tuli kohtunike torni teade, millega paluti võistlus katkestada. Esmalt ei saanud aru, mis toimub, kui võistlusväljakule hakkasid tulema groomid hobustega. Autoparklas, areeni vastas, tallide kõrval oli süttinud auto. Hobused evakueeriti tallidest võistlusväljakule. Tasapisi, paanikat tekitamata, teatati, et kahjuks jääb edasine võistlus ära ja paluti rahval väljuda. Samal ajal tekitati hobustele varuväljapääs ja korraldati hobuautode evakueerumine tallide kõrvalt parklast ja seati valmis ca 5km kaugusel asuv tall hobuste vastuvõtuks. Selleks ajaks oli parklatulekahju võtnud juba katastroofi mõõtmed. Tuletõrje autod tekitasid veeseina tallide ja hotelli vahele, et tuli nendele objektidele edasi ei kanduks.  Liverpooli tuletõrjeülema kinnitusel oli see läbi aegade raskem tulekahju, milles hävis 1400 autot.

 

 

   Publik juhatati saalist välja paanikat tekitamata; foto Andri Sabrodin

 


Oli vast sündmusterohke ja õpetlik aastavahetus. Ülim professionaalsus päästjatelt, detailideni läbimõeldud ja harjutatud kriisilahendused võistluskorraldajatelt, ning täpne ja rahulik evakuatsioonijuhtimine. Tulemus: ükski hobune ega inimene kannatada ei saanud.


https://www.facebook.com/merseyfire/posts/10156183067844448

 

Epiloog. Reeglid on täitmiseks. Läbi peab harjutama ka kõige ebatõenäolisemalt tunduvad situatsioonid.