Maailmakarika finaal Hollandis – esimene päev

Hea lugeja, käesoleva nädalavahetuse lõpuni toimetatakse portaali hobumaailm.ee Hollandist, linnast nimega s`Hertogenbosch, kus toimub Maailmakarika finaal takistus- ja koolisõidus. Jätkame mullu Leipzigis alustatud traditsiooni ja anname teile pidevat informatsiooni uudiste näol, samuti saate igal hilisõhtul lugeda meie päevakokkuvõtteid.

Düsseldorfi kaudu Brabanti

Kus asub s`Hertogenbosch? Hollandi Kuningriigis, on lihtne vastus. Tegelikult on Holland üks keerulisem moodustis kui lihtsalt üks väikeriik Euroopas. Inglise keeles on riigi nimetuseks The Netherlands, mis meil vähem levinud tõlke kohaselt tähendab Madalmaid. Riik koosneb 12st provintsist, kus ainult kaks sisaldavad oma nimes terminit Holland – Põhja-Holland ja Lõuna-Holland. Provintsiti räägitakse erinevaid keeli. Toimetuse praeguses asukohas, Põhja-Brabanti ühes suurimas linnas s´Hertogenboschis, on valdavaks flaami keel, mis erinevalt Amsterdami ümbruses räägitavast hollandi keelest erineb nagu eesti keel setu keelest. Sama keel, flaami, on valdav Belgia põhjapoolsetes regioonides.

Kuidas jõuda s´Hertogenboschi? Tavaloogika järgi tulles Hollandisse, peaksid lendama pealinna Amsterdami. Maailm on aga paraku palju avaramaks muutunud. Parim viis siia jõudmiseks Tallinnast on läbi Düsseldorfi ehk hoopiski läbi Saksamaa. Just sinna lendab Ryanairi odavlend ning sealsest lennujaamast on Brabanti ligi 70 kilomeetrit.

Den Bosch või s´Hertogenbosch?

Suheldes kohalikega, käib jutust läbi nimetus den Bosch. Paratamatult tekib küsimus, kas tegemist on kahe erineva linnaga või suurema linna väiksema osaga. Tegelikkuses on den Bosch s´Hertogenboschi mitteametlik ja rahvasuus levinud nimetus. Linna ametlik nimetus tuleneb väljendist „hertsogi mets“, mille omakorda tingis asjaolu, et hertsog Hendrik I andis asulale 1185.a. linnaõigused. Täna elab linnas ametlikult 137 000 elanikku, ehk tegemist on meie Tartust pisut suurema linnaga. Siinses Brabant Halles (toim. analoog meil võiks olla Harjumaa Hall või Virumaa Hall) on tõsisel tasemel ratsaspordivõistlusi korraldatud juba aastaid, tänavu võõrustatakse Maailma Karika finaali takistus- ja koolisõidus.

St. John’s Basilica in ‘s-Hertogenbosch. Foto: www.cis.nctu.edu.tw

Brabantide koraldus parem sakslaste omast

Hobumaailm.ee toimetusel ei ole oluliselt kogemusi hindamaks MK-finaalide korralduse taset, kuid avapäeval on siinne korraldus juba jätnud parema mulje kui mullune sakslaste poolt läbi viidud Leipzigi võistlus. Tundub kummaline, kuid sakslaste kaubamärgina tuntud ordnung (toim. kord) mullu Leipzigis ei toiminud, küll aga on asjad korras siin. Halli sisenedes oli kõik loogiline ja arusaadav. Akrediteering möödus arusaamatusteta, pressikeskuses võeti ajakirjanikud lahkelt vastu ja vajalik informatsioon oli kergesti kättesaadav. Samuti jätab siinne hall kompaktsema ja sõbralikuma mulje, kindlasti on ka kordades ilusam.

Jaapani ajakirjanikku tabas Brüsselis ebaõnn – vargad tegutsevad sealgi

Ebameeldivalt algas tänavune suurvõistlus meie Jaapani kolleegile. Meiegi väljaandes tõlkeartikli autorina esinenud Milky Kora sattus Brüsseli raudteejaamas varguse ohvriks. Õnnetuseks oli varastel rohkem vaja kogu nende professionaalset foto- ja arvutustehnikat. Mitmete jõupingutuste tulemusena ei jää Jaapani kolleegidel üritus siiski kajastamata, sest suudeti laenata arvuti ning osta minimaalseid vajadusi kattev fototehnika. Ebameeldiv vahejuhtum igal juhul.

Rahvusvahelised takistussõitjad alustasid kõrgusel 140 cm

Kui hommikul olid kavas mitemed rahvuslikud sõidud, siis rahvusvaheline seltskond alustas kõrgusel 140 cm. Tegemist oli kahefaasilise parkuuriga, kus baltlastest stardis nii meie Tiit Kivisild kui leedukate Benas Gutkauskas. Sõitu vaadates oli näha, et erinevad ratsanikud olid välja tulnud erinevate eesmärkidega. Kuna põhisõiduks on MK-finaali osavõistlused, oli selleks sõiduks paljudel kaasa võetud n.ö. teine hobune. Mitmed maailma tipud tegid rahulikke sõite, tõenäoliselt võeti seda ühe etapine järgmiste tipphobuste ettevalmistuses. Samas tehti ka vägagi kiireid sooritusi – samas stiilis sõite näeb meil kõrgusel 120 cm.

Tiit ja Calina 140 cm sõidus. Foto: Külli Tedre

Rääkides meie kandi meestest, siis Benas ja Tiit startisid järjestikku. Huvitava faktina mainigem, et korraldajad ei olnud leidnud Leedu lippu või olid selle kaotanud. Igatahes startis Benas suurel ekraanil näidatud Šveitsi lipu all ja tegi seda edukalt. Sooritus oli puhas ja piisavalt kiire, andes lõpuks 12. koha. Tiidul ja Calinal pudenes kahjuks esimeses osas üks takistus ja nende puhul jääme ootama järgmiseid ja edukamaid starte.

Mullused võitjad põrusid avavõistlusel

Takistussõidu MK finaali esimeses osavõistluses alustas 37 paari. Tabel C ja kõrgus 150 cm. Rada oli finaalile kohaselt ehitatud põnev ja raske: harva esinev kaks järjestikust süsteemi, ühel alusel püsiv puuks kutsutud takistus, laiuses kolmnurka meenutav okser jne. Esimesena alustanud belglane Rik Hemeryck tegi hobusel Quarco de Kerambars koheselt puhta, väga optimaalsete pööretega ja kiire sõidu, jäädeks pikaajaliseks liidriks. Parema aja suutis välja sõita alles kuueteistkümnendana startinud ühendriiklane Rich Fellers hobusel Flexible.

Vahetult enne ameeriklast Fellersit olid oma stardi teinud meie lootused Tiit Kivisild ja Cinnamon. Kahjuks seekordne sooritus ei õnnestunud – neli latti maas ja mitte just kiireim sõit. Tõenäoliselt Kivisild oma eelintervjuus antud sõnade kohaselt MK arvestuses ei stardi. Tiit tegelikult ei osanud tänavuses finaalis osalemist prognoosida. Pääsu siia tagasid mäletatavasti meie liiga liidri Björn Nageli loobumine Varssavis peetud finaalist ja teiste ebaõnn seal. Spetsiaalset trenni ei tehtud, kuid kuna võistlus toimub vaid 180 km Belgia kodutallist, otsustas Kivisild siiski proovida. Kogenud Cinnamonil võib heal päeval kõik välja tulla, sõnas Kivisild mõned tunnid enne esimest osavõistlust.

Cinnamon. Foto: Külli Tedre

Pärast Kivisildi tehti mitmeid puhtaid ja kiireid sõite. Paremad hakkasid end mahutama mõne sekundi sisse. Õbaõnne ohvriks langesid tänasel osavõistlusel mullused üldvõitjad Christian Ahlmann ja Taloubet Z. Tiitlikaitsjatel pudenes kolm takistust ja seetõttu jäädi parimatest kaugele maha. Lähinaabri Gutkauskase ja Lascari esitust ei saa lugeda ebaõnnestunuks, sest maha tuli vaid üks takistus, kuid võistluspaar sõitis ilmselt teadlikult ettevaatlikult. Meie liiga mõistes oli tegemist ikkagi väga raske rajaga.

Benas ja Lascar. Foto: Külli Tedre

Viimaste hulgas startinud olümpiavõitja Eric Lamaze sõitis hobusel Coriana van Klapscheut välja küll õhtu parima aja, kuid kaks pudenenud latti jätsid nad kümnendaks. Võitis Fellers, Gutkauskas jõudis 30-le kohale, Kivisild oli kahjuks lõpetajatest eelviimane.

Eric Lamaze ja Coriana van Klapscheut. Foto: Külli Tedre

Koolisõidu põnevamad etteasted algavad homme

Homme alustavad finaali koolisõitjad, kelle esimeseks katsumuseks on traditsiooniliselt Grand Prix test, mis Eesti aja järgi hakkab kell 13:00. Starti astub plaani kohaselt 18 võistluspaari, nende hulgas mullune üldvõitja Adelinde Cornelissen Parzivalil, Isabell Werth El Santo’l, Patrik Kittel Toy Story’l ja teised. Meie liigast pääsesid suurde finaali kaks Poola koolisõitjat, Katarzina Milczarek ja Michal Rapcewicz.

Indoor Brabanti raames peetakse tegelikult ka nelja tärni koolisõit, mille esimene osavõistlus ehk GP toimus täna hommikul. Võitjaks osutus siin 10 osaleja seas mulluse suure finaali teine, Taani printsess Nathalie zu Sayn-Wittgenstein hobusel Digby, teine koht läks Imke Schellekens-Bartelsile hobusel Hunter Douglas Toots ja kolmas Edward Galile hobusel Blue Hors Romanov. Üheksa neist stardib homme kohe pärast Maailmakarika sõitu muusikalises vabakavas.

Foto: www.indoorbrabant.com